Waarom dit blog?

In februari 2013 gaf ik op de 22ste ICT-praktijkdag voor de eerste keer de sessie QR-codes in de klas gebruiken.  Tijdens de voorbereiding hiervan merkte ik dat al heel wat collega's hun stappen zetten in het gebruik van QR in hun klas.  Op allerhande manieren maken ze graag duidelijk aan ieder die het lezen, horen, weten... wil hoe zij QR integreren in de klaspraktijk.  Ik passeerde blogs, Pinterest, Flickr, Youtube, Picasa, Facebook, Yurls, Twitter en een hoop andere media.  Om al dat nuttigs te bundelen, startte ik een eigen QR in de klas-Yurlspagina.

De sessie zelf was een verrijking.  Er hing heel wat inspiratie in de lucht.  We leerden van en met elkaar.  Iedereen had inspraak.  Iedereen zijn ideeën.  Sommigen ook vragen.  Er werd op elkaar ingespeeld.  Mooi om zien, nog mooier om er deel van te mogen uitmaken.  We namen de ideeën mee.  Om collega's te overtuigen.  De tijd was te kort.

Het verhaal mocht nog niet stoppen.  Zo bleek ook uit de fijne reacties die na de sessie kwamen.  Eén van die reacties bleef door mijn hoofd spoken:
"Misschien nog een manier vinden om de ideeën of voorbeelden die men in de les aangebracht heeft nog beter te delen."
Het werd de start van een lange denkweg.  Een wiki zou mogelijk zijn.  Al is mijn ervaring daarin behoorlijk klein en de tijd vrij beperkt om dit voor mij nieuwe medium uit te zoeken.  Bloggen dus!  Een QR-blog waarbij geïnteresseerden een eigen login krijgen en hun QR-ervaringen, -opdrachten, -werkbladen of -activiteiten kunnen delen.

Als je interesse, ideeën of materiaal hebt, stuur me gerust een mail.  Dan mail ik je een uitnodiging om mee te schrijven aan dit blog.

--- Ive Hapers

1 opmerking:

  1. ICT in de klas inzetten is een belangrijk aspect dat ook in het leerplan ZILL staat vermeld (mediakundige ontwikkeling). Kinderen van vandaag groeien op in een gedigitaliseerde mediaomgeving. We willen dan ook dat ze in de realiteit op een enthousiaste, zelfredzame en kritische manier omgaan met media. Vaak beperkt de mediakundige ontwikkeling van leerling zich tot vaardigheden. Binnen het ontwikkelveld van mediakundige ontwikkeling willen we, als leerkrachten, zorgen voor een dieper inzicht in de mechanismes van de mediawereld en in het gebruik van de eraan verbonden mediamiddelen. Zo ontwikkelen de leerlingen een kritische blik waarmee ze media op een positieve, maar tegelijk veilige manier tegemoet kunnen treden.

    Werken met QR-codes brengt zoveel voordelen met zich mee. De leerlingen kunnen zelfstandig en doelgericht op zoek gaan naar informatie. Maar ook geziene leerstof kan door middel van QR-codes op een speelse manier ingeoefend worden. Ikzelf gebruikte QR-codes om de maaltafels in het tweede leerjaar te oefenen. Alle leerlingen waren ontzettend gemotiveerd en voerden de opdracht(en) goed uit. Zeker iets voor herhaling vatbaar!

    Het QR-inspiratieboek dat op uw blog wordt vermeld lijkt me ontzettend interessant! Zeker iets dat ik zal doornemen om in de klaspraktijk in te zetten en te delen met het schoolteam. Alvast bedankt voor alle bruikbare materialen dat we hier kunnen terugvinden!

    BeantwoordenVerwijderen